Idag var hon bäst!

I helgen har Joice fått tagit det lite lugnt då jag har levt livet utan häst litegrann. I lördags longerades hon av Lotta och i söndags fick hon vila helt. 

Men idag red jag till ridhuset då planen var att få loss henne ordentligt i sidorna.  Skrittade på långa tyglar nästintill hela vägen till ridbanan vilket tar ca 30 min, blev lite trav och även där med huvudet fritt. Väl på banan började jag med att jobba henne i skritten. Låg på en mindre åttvolt samt öppnor och skänkelvikningar. Till en början var huvudet lite överallt och det blev lite protester men pressade henne inte utan tog det lugnt. När hon kändes loss och följsam i skritten efter ca 20 min så la jag in lite trav arbete och där var hon spänd till en början men sen slappnade hon av lite mer, dock inte helt avslappnad som jag helst ville. 

Tog lite vänster galopp och lät henne galoppera av sig lite först innan jag tog tillbaka henne och började jobba. Dock var det svårt då hon bytte galopp samt korsade väldigt mycket. Bröt av och tog lite högergalopp och var lite bättre där men inte helt rent. Tog då en skrittpaus och sen jobbade jag lite med skritten igen. När hon kändes avslappnad så tog jag galoppen igen och det var stor skillnad! Hon var väldigt följsam och framförallt LUGN! Kunde rida i förvänd och hon gjorde det riktigt bra! Gjorde fina byten och hon kändes som smör, så roligt! Travade av henne och hon var avslappnad och kändes tillfreds. Sen blev det avskittning hela vägen hem! Red med radion på vilket får mig att bli lugnare också, riktigt bra!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Design gjord av arbelund.blogg.se