Vår resa del 2

De första ridpassen under April hade jag någon med som ledde henne då jag inte visste hur hon skulle reagera på olika saker. Det enda jag visste om hästen var att hon hade gått löp, men inget mer. Men de tillfällen hon blev skrämd medan jag red så ville hon gärna kasta sig iväg så då var den där linan väldigt bra att ha.
 
Under Maj klickades det inga ridbilder, men under den tiden red jag ut mycket. Först på egen hand men sen när Snabb flyttades till gården så fick vi sällskap. Jag jobbade henne på grusvägarna och försökte få henne att förstå att hon skulle söka sig nedåt när jag gav ledande tygeltag. Hon sänkte nacken i några steg för att sedan springa med huvudet uppe bland molnen. Det dröjde ett tag innan jag ens testade galoppera på henne ute. Men hon har alltid varit väldigt lyhörd så det visade sig att det inte var några problem. I slutet på Maj skaffade jag anläggningskort på ridskolan så jag hade tillgång till en ridbana, vilket jag inte haft tidigare.
 
I Juni försökte jag rida till banan så ofta jag kunde, blev ca 2 dagar i veckan. Ibland mer och ibland mindre. Till en början var hon väldigt spänd och skraj inne på banan. Men efter några ridpass började hon slappna av även där. I slutet av juni började jag använda bommar, vilket till en början var väldigt läskigt (enligt Joice). Jag har fått använda mig mycket av andra hästar som draghjälp men hon har fattat snabbt vad jag velat. Men efter varje bompass så glömde hon bort att bommarna inte var läskiga så i början på nästa pass fick jag rida fram å visa dem igen. Så kan hon vara än idag när det gäller hinder och jag inte har hoppat på ett tag eller om de bara är ett hinder som hon inte hoppat tidigare. När jag jobbat henne med bommar ett tag la jag även in lite små hinder som hon kunde skutta över. Hon var inte så noga med benen å tyckte det var livsfarligt när bommarna rullade ner efter henne. I dressyren hade hon nu förstått att hon skulle sänka nacken och hon gick i hyffsad form till och från i trav och galopp. Försökte jag jobba henne i skritten så blev det bara en tvärnit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Design gjord av arbelund.blogg.se